Franczyza to jeden ze sposobów na tani własny biznes. Polega to na prowadzeniu własnej działalności, ale w ramach większej firmy. Podpisujemy wtedy umowę franczyzodawcą, który bierze nas pod swoje skrzydła i pomaga w rozwoju firmy. Dzięki temu nie musimy przejmować się załatwianiem produktów i promocji, gdyż to leży po stronie marki.
Jakie zalety ma franczyza?
Przede wszystkim daje nam poczucie bezpieczeństwa. Nie musimy od podstaw tworzyć firmy i zastanawiać się, czy jest w stanie przynieść nam zarobek.
Znana marka dobrze działa na klienta. Dlatego w przypadku franczyzy dużo pracy jest już za nami. Franczyzodawca oferuje przede wszystkim pomoc i szkolenia w rozwoju firmy. Pomaga ustalić asortyment, dobrać odpowiednia lokalizację, a także znaleźć pracowników. Nie potrzeba przy tym dużego kapitału. Niemal wszystko dostajemy od razu.
Wady franczyzy
Jak każda rzecz i ta nie obejdzie się bez wad. Franczyzodawca ponosi pewne ryzyko. Firma, z którą nawiązuje współprace może być nieuczciwa, nierzetelna, a to może wpłynąć na odbiór marki i zmniejszenie ilości dochodów. Nie brakuje też zagrożeń w stosunku do franczyzobiorcy. Musi on ponieść pewne koszty na początku, płaci też pewną kwotę od obrotów. Jednak na początku może być mu trudno zadbać o utrzymanie firmy. Zwłaszcza gdy dopiero zaczyna rozwijać biznes. Ma też ograniczoną samodzielność. Wciąż podlega kontroli, a każdy pomysł musi być poparty przez właściciela marki.
Franczyzobiorca ponosi także odpowiedzialność za swoje błędne decyzje i za sytuacje, które są dosyć kryzysowe dla marki. Mimo to franczyza wciąż się rozwija i coraz więcej osób decyduje się z niej korzystać.
Może kolejny artykuł o franczyzie żabki? Dużo się o niej mówi a ma wiele swoich wad