Na czym polega „experiential marketing”?

Jednym z kluczy do marketingu XXI wieku jest to, że konsumenci wolą inwestować w doświadczenia niż w przedmioty materialne. W dobie mediów społecznościowych jest to prawdziwsze niż kiedykolwiek: chcemy przeżywać doświadczenia i dzielić się nimi z innymi. Dla firm jest to świetna okazja do nawiązania kontaktu z odbiorcami, stworzenia niezapomnianych momentów oraz wygenerowania wiralności i zapamiętania marki. To jest era experiential marketingu.

Czym jest experiential marketing?

Experiential marketing polega na tworzeniu doświadczeń, które w kreatywny sposób łączą konsumenta z marką, dzięki czemu zapadają w pamięć i generują emocjonalną więź. Oto niektóre z jego kluczowych cech.

1. Experiential marketing nie opiera się na produkcie czy marce, ale na postrzeganiu i emocjach klienta. Zresztą w ostatniej części tego artykułu zobaczymy przykłady kampanii experiential marketingowych, w których produkt się nie pojawia.

2. Experiential marketing stara się odnieść do zmysłów, aby wygenerować wrażenia i emocje u klienta. Z tego powodu często zawiera elementy marketingu sensorycznego.W experiential marketingu marka nie idzie szukać klienta, ale wychodzi z propozycją, aby klient się do niej zbliżył.

3. Experiential marketing zapewnia wartość różnicową, która wykracza poza produkty i usługi marki, ponieważ generuje połączenie oparte na emocjach, które sprzyja długoterminowej lojalności.

Jak opracować akcję lub strategię experiential marketingu?

1. Zbadaj swoją docelową grupę odbiorców. Jak w każdej szanującej się akcji marketingowej, pierwsze co musimy zrobić to dowiedzieć się czego szukają i czego chcą użytkownicy, do których chcemy dotrzeć. Jakie emocje generuje obecnie Twoja marka, a jakie chciałbyś generować?

2. Określ cele swojego działania. Aby zmierzyć sukces kampanii, musisz określić szereg KPI (kluczowych wskaźników efektywności), które są powiązane z ogólnymi celami biznesowymi Twojej firmy.

3. Oblicz budżet i ROI, którego potrzebujesz, aby inwestycja była opłacalna.

4. Zaprojektuj doświadczenia związane z marką. W tym miejscu pojawia się kreatywna część planu: projektowanie doświadczeń zdolnych do oddziaływania i zaskakiwania odbiorców, zawsze w zgodzie z wartościami Twojej marki.

5. Zmierz wyniki. Na koniec, wykorzystując zdefiniowane wcześniej KPI, będziesz musiał ocenić skuteczność kampanii i wyciągnąć wnioski dla przyszłych działań z zakresu experiential marketingu.

Klucze do stworzenia udanej kampanii

Temat tworzenia odpowiednich i przede wszystkim skutecznych kampanii poruszony został już m.in. na łamach serwisu Polecisz.pl. Dzisiaj jednak powiemy sobie o tym temacie u nas. Tak więc to właśnie te klucze pomogą Ci stworzyć relację, której szukasz z konsumentem i sprawią, że Twoja kampania experiential marketingu zakończy się sukcesem.

Doświadczenia

Experiential marketing dąży do tego, aby potencjalni klienci „żyli marką”. Aby osiągnąć prawdziwie niezapomniane doświadczenie, musimy bardzo jasno określić, do kogo je kierujemy i który element doświadczenia dodaje wartości do naszej strategii.

Wrażenia

Experiential marketing odwołuje się do zmysłów naszych odbiorców, nie tylko wzroku i dźwięku. Możemy szukać kreatywnych sposobów na włączenie innych zmysłów do naszych doświadczeń, aby stymulować przyjemność i późniejsze zapamiętanie marki, zgodnie z wartościami naszej marki.

Emocje

Nasze relacje z markami nie są wyłącznie racjonalne. Nie unikniemy tego, że wzbudzają one nasze uczucia i że podobają nam się bardziej lub mniej. Dlatego musimy dążyć do generowania i wzmacniania pozytywnych uczuć związanych z marką.

Myśli

Emocje odgrywają istotną rolę w procesie zakupowym, ale nie możemy zapominać o bardziej racjonalnej stronie. Nasze doświadczenie musi być w stanie odnieść naszą markę do problemów lub punktów bólowych klienta i zaoferować sposoby ich rozwiązania.

Relacje

Ostatecznym celem experiential marketingu jest wygenerowanie bliskiej relacji pomiędzy potencjalnym klientem a marką, co może później prowadzić do konwersji i długoterminowej lojalności.